U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Bobine voor Motor
Meer
We hebben de volgende betaalmethoden beschikbaar in onze online winkel voor Bobine voor Motor
Meer
Na het plaatsen van uw bestelling in onze Bobine voor Motor winkel, kunt u uw koerier kiezen:
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.nl? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
SELECTEER UW AUTO
Kies uw wagen om een reserveonderdeel te kopen dat 100% geschikt is
Bobine - functie, taak en fabrikanten
De ontsteking van het brandstof-luchtmengsel in de benzinemotor vereist een hoge elektrische spanning, die door middel van een vonk aan de elektroden van de bougie optreedt. De taak van de bobine is in dit geval de gebruikelijke batterijspanning van 12 Volt omzetten naar de gewenste hoogspanning. Dus wordt een bobine gelijk geconstrueerd als een transformator, die het principe van elektromagnetische inductie gebruikt. Het bestaat hoofdzakelijk uit een gelamineerde ijzerkern die twee spoelen bevat, de primaire en secundaire wikkeling van koperdraden. Op het moment van ontsteking, wordt de primaire wikkeling doorkruist door stroom, waarbij een hoog voltage in de secundaire wikkeling wordt geïnduceerd. Van daar, loopt de hoge spanning door de bougiekabel naar de bougie. Een bobine kan een spanning genereren tussen de 15.000 en 30.000 volt, afhankelijk van het model. Het heeft een cilindrisch huis en is gelegen in het motorcompartiment van het voertuig. Er zijn bobines van verschillende typen voor verschillende, tegenwoordig gebruikelijke, ontstekingsinrichtingen. Onder de toonaangevende bobine merken vallen BOSCH, BERU, NGK, JANMOR, HELLA, HITACHI en VALEO.
Bobine levensduur en oorzaken voor gebreken
De levensduur van een bobine wordt verkort door de constante mechanische en thermische effecten. De kilometerstand limiet ligt ergens tussen de 60.000 tot 80.000 kilometer. De exacte levensduur kan echter sterk uiteenlopen. Oudere bobines zijn vaak beschadigd door oververhitting als gevolg van interne kortsluiting. Mogelijke mechanische beschadigingen zijn veelzijdig en kunnen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door sterke motortrillingen, marter schade of lekkende motorolie. Dit leidt tot defecte kabels of een spoelbreuk.
Als de bobine defect is - Controle en vervanging van de bobine
Technisch onderlegde individuen kunnen een bobine zelf controleren en indien nodig vervangen. Een defecte bobine manifesteert zich vaak door middel van een onstabiele of bokkende motor, vooral bij lagere snelheden en tijdens de opwarmfase. Het slecht lopen van de motor kan ook een veel voorkomend symptoom zijn. De elektrische controle wordt uitgevoerd met een weerstandsmeting. Afhankelijk van het ontwerp van de bobine moet de primaire wikkelingsresistentie een weerstand tussen 0,3 en 2 ohm hebben en de secundaire wikkeling tussen 8 en 19 kOhm. Exacte instructies voor het controleren en vervangen van de bobine zijn te vinden op het internet en in technische literatuur. U kunt een nieuwe bobine, evenals diverse andere onderdelen voor een groot aantal automerken krijgen, kosteneffectief in onze online shop.