U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Koppelingskabel voor Koppeling / montage-onderdelen
Meer
We hebben de volgende betaalmethoden beschikbaar in onze online winkel voor Koppelingskabel voor Koppeling / montage-onderdelen
Meer
Na het plaatsen van uw bestelling in onze Koppelingskabel voor Koppeling / montage-onderdelen winkel, kunt u uw koerier kiezen:
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.nl? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
SELECTEER UW AUTO
Kies uw wagen om een reserveonderdeel te kopen dat 100% geschikt is
De koppelingskabel - functie en taak
Het scheiden en sluiten van de krachtoverbrenging tussen de motor en de transmissie bij het starten en het schakelen gebeurt door de koppeling, door het intrappen van het koppelingspedaal. De kracht op het pedaal wordt gewoonlijk hydraulisch of mechanisch naar de koppeling overgebracht. Voor de mechanische koppeling bedieningsinrichting wordt een kabel gebruikt. Wanneer het pedaal wordt ingedrukt wordt de koppelingskabel aangescherpt. Deze is verbonden met het andere uiteinde van de hendel, die op zijn beurt de druklager aanstuurt en daarmee de koppeling. Na verloop van tijd verslijt de bekleding van de bestuurdersschijf die, in tegenstelling tot een nieuwe koppeling, de losheid van de koppeling reduceert. Daarbij wordt de positie van de hendel continu bijgesteld, waarbij met toenemende slijtage van de migratieroute de koppelingskabel toeneemt. Om het effect van de slijtage te compenseren, moet de koppelingsspeling opnieuw worden verruimd met een verruimde lengteverstelling van de koppelingskabel. Om een regelmatig vereiste handmatige aanpassing van de lengte te vermijden, worden koppelingskabels gebruikt die een automatisch aanpassingsmechanisme hebben. Bekende fabrikanten van de koppelingskabels zijn TRW, NK, SACHS, ATE, LUK en FEBI BILSTEIN.
Het verstellen van de koppelingskabel
Als de lengte van de koppelingskabel niet is aangepast aan de afnemende koppelingsspeling, dan loopt de releaser constant, wat betekent dat de koppeling niet meer volledig sluit. Dit leidt tot het steeds meer slippen van de koppeling en verhoogde slijtage. Bij koppelingskabels met een handmatige lengte-instelling kan de speling worden aangepast, hetzij op het koppelingspedaal door het draaien van een stelmoer of met de ontgrendelingshendel.
Wanneer de koppelingskabel kapot is
De kabel wordt blootgesteld aan hoge mechanische trekbelasting, waardoor deze kan breken bij een te overmatige slijtage. In dit geval kan de koppeling niet meer worden bediend, waardoor de krachtoverbrenging tussen de motor en de transmissie niet meer kunnen worden gescheiden.
Het vervangen van de koppelingskabel
De koppeling kan doorgaans eenvoudig worden vervangen, terwijl voor de instelling en aanpassing van de nieuwe kabel wat geduld nodig is. Om de oude koppelingskabel te verwijderen moet een klem worden weggehaald of moet er bij de het verbindingspunt van het pedaal en de koppeling een schroef worden verwijderd, daarna kan de kabel worden verwijderd en vervangen. Een nieuwe koppelingskabel van merkkwaliteit kan goedkoop in onze handige online shop worden besteld. Daarnaast omvat ons assortiment een verscheidenheid aan andere hoogwaardige onderdelen voor tal van automerken en modellen.