U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Stabilisatorstang voor Draagarmen & ophanging
Meer
We hebben de volgende betaalmethoden beschikbaar in onze online winkel voor Stabilisatorstang voor Draagarmen & ophanging
Meer
Na het plaatsen van uw bestelling in onze Stabilisatorstang voor Draagarmen & ophanging winkel, kunt u uw koerier kiezen:
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.nl? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
SELECTEER UW AUTO
Kies uw wagen om een reserveonderdeel te kopen dat 100% geschikt is
De functie van de koppelingsstang
De koppelingsstang is een onderdeel dat behoort tot de wielbasis van een voertuig. Deze wordt in de garage ook wel pendelsteun of stabilisatorstang genoemd. Dit onderdeel verbindt de stabilisator op de vooras met de onderste as en draagt de krachten tussen de twee wielen tijdens het door- en terugschakelen van een voertuig over. De stabilisator zelf is misschien een onopvallende autodeel, maar is zeer belangrijk voor het comfort en de veiligheid. Deze verbindt niet alleen de twee wielen van eenzelfde as met elkaar, maar ook de wielen met de constructie van de carrosserie. Haar missie is om ongelijke compressie te voorkomen en om het risico van kantelen te minimaliseren. Elk voertuig heeft deze constructie aan de voorzijde, sommige zelfs ook op de achteras. Bekende fabrikanten zijn MAPCO, SWAG, VAICO, YAMATO en FEBI BILSTEIN.
Als de koppelingsstang defect is
De verbinding bevindt zich precies tussen de feitelijke stabilisator en de draagarm, omdat de slinger de flenzen steunt en de rubber-metaalhoudende ooglager of rubber lagers worden gebruikt om deze te beschermen. De drijfstang is één van de onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en moet met tussenpozen van ten minste 200.000 kilometer worden gecontroleerd. Als er een defect in het onderdeel zit, uit zich dit in luide geluiden bij het draaien van het stuur. Bij het rijden over hobbels, kuilen en slecht wegdek hoort u soms een kraken of scheuren in het wiellager. Een defecte trekstang moet snel worden vervangen, zodat de verkeersveiligheid niet in gevaar komt. De auto wordt blootgesteld aan een hoger risico op kantelen en het rijcomfort lijdt er aanzienlijk onder.
Hoe de koppelingsstang te vervangen
Als de drijfstang kapot is, moet u precies weten welke stabilisator moet worden vervangen. Elk voertuig heeft twee verschillende versies, een is 23 mm, de andere 27 mm dik. In de 23 mm-versie is de stabilisatorstang gewoon naar buiten geduwd van de stabilisator, de 27 mm-versie wordt dan ingeschroefd. De kosten zijn voor beide versies bijna hetzelfde, de ontmanteling van de wielen zal het werk versnellen. De koppelingsstang is een onopvallend onderdeel, maar een correcte installatie is van essentieel belang voor de verkeersveiligheid. Alles wat u hiervoor nodig hebt kan bijzonder goedkoop in onze online shop worden gevonden. U vindt hier voor veel automerken en modellen ook veel andere onderdelen in OEM kwaliteit.