U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Klepstoters voor Motor
Meer
We hebben de volgende betaalmethoden beschikbaar in onze online winkel voor Klepstoters voor Motor
Meer
Na het plaatsen van uw bestelling in onze Klepstoters voor Motor winkel, kunt u uw koerier kiezen:
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.nl? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
SELECTEER UW AUTO
Kies uw wagen om een reserveonderdeel te kopen dat 100% geschikt is
De functie en het doel van de stoter en de duwstang
Het openen en sluiten van de luchtinlaat en uitlaatgas uitlaatkanalen wordt in een conventionele viertaktmotor in motorvoertuigen uitgevoerd door de kleppen. De correcte tijdvolgorde van het mechanisme wordt verzekerd door de klepregeling. Een belangrijk onderdeel van de regelklep is de klepplunjer, die samen met stoterstangen en tuimelaars direct de hefbewegingen van de nokkenas overbrengt om zo de kleppen te openen. Hydraulische klepstoters zijn vooral in automotoren wijdverbreid, waarbij de automatische compensatie van de klepspeling hydraulisch wordt uitgevoerd. Kleppenspeling wordt veroorzaakt door de thermische uitzetting van de klep, waardoor deze in bedrijf zonder de noodzakelijke balans niet volledig kan sluiten. In direct bedrijf worden de kleppen of de plunjer onmiddellijk door de bovenliggende nokkenas geopend. In motoren met een nokkenas geplaatst op de bodem en liggend in het carter, worden de kleppen bediend via stoterstangen en tuimelaars. De duwstang is bedekt met een beschermende kokerset. Bekende fabrikanten van klepstoters, stoterstangen en beschermbuizen zijn FEBI BILSTEIN, AJUSA, INA, RUVILLE, SWAG, VAICO en IPSA.
Wanneer de klepstoters rammelen of defect zijn
De componenten van de stoterbesturing zijn door de constante mechanische en thermische belasting aan slijtage onderhevig, maar de nokkenas en de kleppen zelf zijn ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan. Door de hoge mechanische belasting zijn de hydraulische kleppen gevoeliger voor slijtage. Dit is merkbaar door een ratelend of klikkend geluid, dat u nog lang kunt horen nadat de motor is gestart. Met een voelermaat kan de pasvorm tussen de nokkenas en de hydraulische klepstoters worden gecontroleerd en deze mag niet meer bedragen dan de door de fabrikant aangegeven maximale afstand. In een defecte stoter kunnen de kleppen worden beschadigd of kan er zelfs schade aan de motor worden veroorzaakt, wanneer de stoter in de open positie blijft staan en botst met de zuiger.
Het aanschaffen van kleppen
Versleten klepstoters en stuurstangen moeten onmiddellijk worden vervangen. Met de nodige kennis en technische vaardigheden kunt u deze onderdelen zelf vervangen, waarbij de reparatie exact moet worden uitgevoerd, afhankelijk van de constructie en het ontwerp van de motor of de stoterbesturing. Alle benodigde onderdelen kunnen heel goedkoop in onze online shop worden verkregen. We voeren voor veel automerken en modellen ook veel andere onderdelen in OEM-kwaliteit.