U heeft het recht op terugzending binnen 14 dagen na ontvangst van uw Wiellager voor Draagarmen & ophanging
Meer
We hebben de volgende betaalmethoden beschikbaar in onze online winkel voor Wiellager voor Draagarmen & ophanging
Meer
Na het plaatsen van uw bestelling in onze Wiellager voor Draagarmen & ophanging winkel, kunt u uw koerier kiezen:
Meer
Vul hier uw emailadres en wachtwoord in
U heeft nog geen account op EUautoonderdelen.nl? Registreren nu in minder dan 1,5 minuten
SELECTEER UW AUTO
Kies uw wagen om een reserveonderdeel te kopen dat 100% geschikt is
Het wiellager van de auto - doel en functie
Een wiellager van de trailer maakt de rotatie van de bevestiging op de as van het wiel mogelijk door de as te begeleiden, terwijl deze de roterende weerstand minimaliseert. Hierbij vangt het wiellager radiale en axiale krachten op die tijdens de rotatie van het wiel optreden. Centrifugale krachten die door de rotatiebeweging ontstaan treden loodrecht op de as op, terwijl axiale krachten in de richting van de as optreden. Deze komen voornamelijk voor in de bochten van het voertuig. Wiellagers zijn onderdeel van het chassis en bevinden zich in de wielnaaf. Over het algemeen bestaan ze uit een buitenste en een binnenste ring, rolvormige of sferische rolelementen, evenals een kooi rond het walslichaam en die zich op dezelfde afstand evindt. De rollende wrijving, die vooral in de wiellagers ontstaat, wordt geminimaliseerd door een smeermiddel. Moderne wiellagers hebben een permanente vetvulling en zijn onderhoudsvrij. Gerenommeerde fabrikanten van wiellagers zijn STARK, SKF, SNR, FEBI BILSTEIN, MAPCO en HERTH + BUSS.
Als het wiellager kapot is. Wat kan er dan gebeuren?
Vanwege de rolweerstand en de krachten van buiten slijten de wiellagers na verloop van tijd. Extra lasten, zoals het rijden door kuilen, kunnen de slijtage nog groter maken. Daarom hebben wiellagers een beperkte levensduur en moeten deze bij gevorderde slijtage worden vervangen. Merkbare signalen hiervan zijn klikken of een knarsend geluid bij het rijden door bochten, die onaangenaam merkbaar zijn bij hogere snelheden. Als dit geluid ook merkbaar is op rechte stukken, dan duidt dit op gevorderde slijtage. Als een wiellager lawaai maakt moet deze onmiddellijk worden vervangen, omdat anders de naaf en andere onderdelen van het voertuig kunnen worden beschadigd.
Het vervangen van het wiellager
Het vervangen van een defecte wiellager en eventueel ook de defecte wielnaaf moet meestal in een gespecialiseerde garage worden gedaan. Ervaren mensen kunnen de reparatie met de juiste gereedschappen uitvoeren. Hiervoor moeten eerst het wiel, de remklauw met de bekleding, de beugel en de remschijf worden gedemonteerd. Vervolgens moet de aandrijfas worden gedemonteerd en de naafhouder worden versterkt. Daarna kunnen de wielnaaf en wiellager met behulp van de afzuigkap worden verwijderd en door de nieuwe reserveonderdelen worden vervangen. Exacte auto-specifieke instructies zijn te vinden in de autoliteratuur of op het internet. Als u op zoek bent naar wiellagers, dan zult u voor de meeste automerken en modellen een grote selectie in onze winkel vinden. U kunt wiellagersets en gereedschap bestellen en ook een kijkje nemen om te zien wat een wiellager kost.